Support
Her vil du finne svar på de mest vanlige spørsmålene vi får fra våre partnere, samt hjelp til å løse saker vi ofte mottar hos vår kundeservice.
Spørsmål og svar
Dersom en kunde kommer med gavekortet som et bilde eller PDF-fil på mobilen, kan kunden starte betalingsprosessen ved å først skanne butikkens QR-kode. Deretter klikker kunden på «Betal med gavekort», og skriver gavekortnummeret inn manuelt i feltet som vises.
Alternativt kan betalingen gjennomføres ved å skanne QR-koden på gavekortet med en annen enhet. Dette kan være en hvilken som helst enhet med kamera og internettforbindelse, for eksempel mobiltelefonen til betjeningen eller et nettbrett med kamera om det finnes ved kassen.
Dersom kunden ikke er i stand til å skanne butikkens QR-kode med egen mobil, kan kunden skrive inn butikkens ID manuelt i stedet. Dette er en 6-sifret kode som står under butikkens QR-kode.
Om du ønsker å verifisere en betaling med gavekort, kan du gå til https://pay.igive.no/verify og skrive inn betalingsreferansen (5 tall + bokstaver) som vises i kontrollbildet på kundens mobiltelefon etter betaling.
Dersom dere ikke har etablert en egen knapp for digitale gavekort i kassen, slå inn betalingen som kontant kjøp.
Om du tar kontakt med vår kundeservice kan du få tilsendt en DPF-fil med din butikk sin QR-kode.
Denne filen kan også benyttes til å bestille klistremerker til å feste ved kassen.
Ved oppstart vil dere motta klistremerker til alle butikkene dere har på bestillingstidspunktet, mens fremtidige butikker må dere bestille klistremerker til selv. Vi bruker Lasertrykk til denne type bestillinger, men dere står selvfølgelig fritt til å bruke et hvilket som helst trykkeri til jobben.
Send følgende instruks ved bestilling for at klistremerket skal bli samme kvalitet som dere har mottatt tidligere:
Produkt: Klistremerker
Trykkmetode: Storformat
Format: 50(b) x 70(h) mm
Medie: Vinyl (uten- og innendørs bruk)
Farger: 4+0 (fargetrykk på én side)
Antall: 504 stk.
Hjørnerunding: Ja
Kleb: Permanent
Om gavekort med saldo feiler i bankterminalen, sjekk om du har slått inn et høyere beløp enn restsaldo på gavekortet. Ved høyere beløp enn saldo, så slå først inn beløpet som er i saldo, ta betaling, så slår man inn restbeløp og tar betaling med vanlig bankkort. Du kan sjekke saldo og all korthistorikk på: https://saldo.app.igive.no/. Om det ikke er feilen, så står dere antakeligvis registrert med feil BAX nummer. Be den som er ansvarlig for deres kundeforhold i iGive å sjekke opp dette.
Om dere har byttet bankkonto og dette ikke er meldt inn, vil overførsel fra gavekortkonto til driftskonto feile og dere får ikke oppgjør. Ta kontakt med den som er ansvarlig for kundeforholdet deres i iGive og sjekk at riktig bankkonto er registrert.
Har den som fikk disse e-postene nylig sluttet? Mest sannsynlig står dere registrert med feil e-post adresse i våre systemer. Ta kontakt med den som er ansvarlig for kundeforholdet deres i iGive og sjekk at riktig e-post adresse er registrert.
Dags- og månedsoppgjør for digitale gavekort
Få full oversikt over betaling med digitale gavekort i deres butikker. Rapportene oppdaterer løpende, så en betaling med et digitalt gavekort vil umiddelbart vises i rapporten.
NB! Rapportene viser kun betaling med digitale gavekort, og ikke de tradisjonelle gavekortene i plast.
Innmelding eller endring på brukersted
Når en ny butikk skal kobles opp mot et eksisterende gavekortsystem, så trenger vi en del detaljer fra butikken. En del av detaljene MÅ stemme overens for at vi skal få meldt butikken inn. Det er hver og en butikks ansvar å melde inn riktige opplysninger. Også ved endringer underveis.
- Butikkens navn (og avdelingsnr./adresse hvis det er kjedebutikk)
- Butikkens juridiske navn (må samsvare med org.nr)
- Organisasjons nummer (må samsvare med juridisk navn)
- Driftskonto, for daglig oppgjør. Må samsvare med detaljene over.
- Bankterminalens BAXnr. Vet dere ikke dette, så kontakt leverandøren av bankterminalen
- E-postadresse for oppgjørsrapporter til regnskap. Ikke bruk personlig e-postadresse, men en som flere kan ha tilgang på. Som for eksempel i tilfelle daglig leder slutter.
Dette sendes inn til senterleder, leder i næring/sentrumsforening eller til kjedekontor.
De går igjennom og videresender til iGive.
Overnevnte data er et krav ihht finansloven og hvitvaskingsloven.
NB: Hvis dere endrer følgende og ikke melder ifra, så:
Endres BAXnr, kontonr eller org.nr så vil ikke dere kunne ta imot gavekort som betalingsmiddel.
Endres e-postadresse, så må det også endres hos oss. Hvis ikke vil dere ikke kunne motta oppgjørsrapporter.