1. Definisjoner
Kortutsteder – Wallester AS, (registreringsnummer 11812882), betalingstjenesteleverandør, registrert kontor på Ahtri tn 6, 10151 Tallinn, Estland, som innehar aktivitetslisens nr. 4.1-1/224 utstedt av Estlands Finanstilsyn (Estonian Financial Supervision and Resolution Authority).
Gavekort – et digitalt gavekort, som utstedes som et betalingskort, levert av iGive i samarbeid med Kortutsteder, og som kan brukes i henhold til disse Vilkår og i samsvar med Vilkår og betingelser for betalingskontoer og kort, enten gjennom Apple Wallet, Google Wallet eller direkte via appen Mine Gavekort.
Kjøper – personen eller enheten som kjøper gavekortet via iGive.no.
Mottaker – personen som mottar eller bruker gavekortet.
Kode – den unike koden eller lenken som gir tilgang til gavekortet, sendt via e-post, SMS eller vist i appen.
Saldo – det gjenværende beløpet tilgjengelig etter bruk.
Vilkår og betingelser for betalingskontoer og kort – avtale mellom Kortutsteder og Kjøper, der Kortutsteder gir Kjøper et Kort og en Konto.
Tjenester – alle funksjoner levert av iGive for kjøp, levering, lagring, administrasjon og bruk av gavekort.
Avtale – disse salgs- og leveringsvilkårene, som regulerer forholdet mellom iGive og Kjøper.
2. Kjøp og levering
2.1 Gavekort kjøpes via iGives nettbutikk for gavekort.
2.2 Etter aksept av Vilkår og betingelser for betalingskontoer og kort og vellykket betaling, sendes Kode eller gavekortlenke elektronisk til Kjøper eller Mottaker på e-post eller SMS.
2.3 Gavekortet kan legges til i appen Mine Gavekort, samt i Apple Wallet eller Google Wallet, for enkel lagring og bruk.
2.4 Gavekortet kan brukes både i fysiske butikker (via mobil-tapping/NFC) og til netthandel direkte gjennom appen eller integrerte kasseløsninger.
2.5 Elektronisk levering av gavekortet anses som fullført levering.
3A. Gyldighet og utløp
3A.1 Med mindre annet er spesifisert, er gavekort gyldige i 12 måneder fra kjøpsdato.
3A.2 Enkelte partnere kan utstede gavekort med gyldighet på 24 eller 36 måneder. I slike tilfeller kan gebyrer gjelde etter 12 måneder.
3A.3 Gjeldende gyldighetsperiode og eventuelle tilknyttede gebyrer fremgår tydelig ved kjøp og vises i appen Mine Gavekort.
3B. Angrerett og refusjoner
3B.1 Kjøper har lovfestet angrerett i samsvar med gjeldende forbrukerlovgivning.
3B.2 Angreretten gjelder i 14 dager fra kjøpsdato, forutsatt at gavekortet ikke er brukt.
3B.3 Dersom angreretten benyttes, refunderes kjøpsbeløpet til opprinnelig betalingsmetode.
3C. Gebyrer og kostnader
3C.1 Visse gebyrer gjelder for gavekort eldre enn 12 måneder.
3C.2 Disse gebyrene trekkes direkte fra gjenværende Saldo for å dekke driftskostnadene ved å opprettholde gavekortet.
4. iGives forpliktelser og ansvar
4.1 iGive tilstreber høy tjenestetilgjengelighet og vil varsle brukere om planlagt vedlikehold når mulig.
4.2 Dersom en feil oppstår som skyldes iGive eller systemer under deres kontroll, vil iGive gjøre rimelige forsøk på å rette feilen eller tilby en midlertidig omgåelse.
4.3 Når gavekortet eller Koden er sendt, anses leveringen som fullført. iGive er ikke ansvarlig for forsinkelser forårsaket av tredjepartsnettverk, e-postsystemer eller betalingstilbydere.
4.4 iGive opptrer som gavekortplattform og teknisk tilrettelegger. Utstedelse og autorisering av betalingskort gjennomføres i samarbeid med Kortutsteder.
5. Kjøpers forpliktelser
5.1 Kjøper må bruke gavekortet og Tjenestene lovlig og i samsvar med disse Vilkår.
5.2 Kjøper må oppgi korrekt og fullstendig informasjon og holde kontaktopplysninger oppdatert.
5.3 Kjøper er ansvarlig for sikker lagring av Kode, telefon og app-tilgang. Ethvert mistenkt misbruk må meldes til iGive umiddelbart.
5.4 Kjøper skal ikke bruke Tjenestene til bedrageri, hvitvasking, forbudt videresalg eller forsøk på å endre eller omgå sikkerhetssystemer.
5.5 Forbudt bruk: Gavekortet kan ikke brukes til:
a) kontantuttak,
b) kjøp av andre gavekort,
c) pengespill, ulovlig aktivitet eller hvitvasking,
d) transaksjoner utenfor støttede butikker eller kanaler.
5.6 Saldo og delbetalinger: Gavekortet kan brukes til hel- eller delbetaling, forutsatt at butikken støtter splittede transaksjoner. Transaksjoner som overstiger tilgjengelig Saldo vil bli avvist.
5.7 Tapte eller stjålne gavekort: Dersom Kode, telefon eller app-tilgang går tapt eller blir stjålet, må iGive varsles umiddelbart. iGive kan blokkere eller reutstede gavekortet via Kortutsteder, der dette er teknisk mulig, men er ikke ansvarlig for transaksjoner gjort før slikt varsel.
5.8 Kundeservice og klager: Spørsmål, klager eller tvister vedrørende gavekort skal rettes til iGives kundestøtte på support@igive.no. Klager vedrørende varer eller tjenester kjøpt med gavekortet må rettes til relevant forhandler.
6. Ansvar
6.1 iGive er ikke ansvarlig for:
 a) enhver forhandler eller nettbutikk som nekter å akseptere gavekortet,
 b) nedetid eller feil hos tredjepartsnettverk, kortordninger, app-butikker eller prosessorer,
 c) force majeure eller andre forhold utenfor iGives kontroll,
 d) feil forårsaket av Kjøpers misbruk eller brudd på disse Vilkår.
6.2 iGives samlede ansvar skal ikke overstige beløpet betalt av Kjøper.
6.3 iGive er ikke ansvarlig for indirekte, tilfeldige eller følgeskader, inkludert tap av fortjeneste eller data.
6.4 Disse begrensningene påvirker ikke ufravikelige forbrukerrettigheter etter gjeldende lov.
7. Databeskyttelse og personvern
7.1 iGive og deres partnere behandler personopplysninger i samsvar med GDPR og norsk personvernlovgivning.
7.2 Data behandles utelukkende for formål som er nødvendige for å levere og administrere gavekortet, behandle betalinger og yte kundestøtte.
7.3 iGive kan dele nødvendige data med tredjeparter (utstedere, betalingstilbydere, hosting-leverandører) under passende sikkerhetstiltak.
7.4 Ved et databrudd vil iGive varsle berørte parter uten ugrunnet opphold og følge gjeldende lovkrav.
8. Endringer i vilkår
8.1 iGive kan oppdatere disse Vilkår på grunn av regulatoriske, tekniske eller driftsmessige endringer.
8.2 Kjøpere vil få minst to (2) måneders forhåndsvarsel om vesentlige endringer, i samsvar med PSD2.
8.3 Innen disse 2 månedene har Kjøper rett til å avslutte disse Vilkår med umiddelbar virkning og uten kostnad, forutsatt at alle forpliktelser som følger av Avtalen og Vilkår og betingelser for betalingskontoer og kort er oppfylt. Dersom Kjøper ikke har avsluttet disse Vilkår innen perioden angitt over, anses endringene som akseptert.
9. Varighet og oppsigelse
9.1 Avtalen trer i kraft ved kjøp og er gyldig til den sies opp.
9.2 iGive kan si opp med to (2) måneders skriftlig forhåndsvarsel ved ordinær oppsigelse.
9.3 Kjøper kan si opp med én (1) måneds skriftlig forhåndsvarsel ved ordinær oppsigelse.
9.4 Begge parter kan si opp umiddelbart ved vesentlig mislighold, svindel eller ulovlighet.
10. Immaterielle rettigheter
10.1 Alle varemerker, logoer, tekster, bilder og programvare tilhører iGive eller deres partnere.
10.2 Kjøper gis en begrenset, ikke-overførbar rett til å bruke iGives Tjenester til personlig bruk, i samsvar med disse Vilkår.
10.3 Ingen immaterielle rettigheter overføres utover det som uttrykkelig er angitt her.
11. Lovvalg og tvister
Disse Vilkår er underlagt norsk lov. Eventuelle tvister mellom iGive og Kjøper skal først forsøkes løst i minnelighet. Dersom uløst, skal tvisten bringes inn for norske domstoler.
Del B – Mottaker (Supplerende vilkår)
Ved innløsning eller bruk av et gavekort aksepterer Mottaker disse Vilkår.
Standard gyldighet er 12 måneder. Noen partnere kan utstede gavekort med 24- eller 36-måneders gyldighet. I slike tilfeller kan gebyrer trekkes etter 12 måneder.
Gavekortet kan ikke byttes inn i kontanter eller fylles på. Rettighetene er begrenset til tilgjengelig Saldo.
Klager vedrørende gavekort skal rettes til iGive. Klager vedrørende varer eller tjenester kjøpt må rettes til forhandler.
VILKÅR OG BETINGELSER FOR BETALINGSKONTOER OG KORT
1. DEFINISJONER
1.1. Vilkårene benytter definisjonene nedenfor:
1.1.1. Avtale betyr en avtale (egen avtale eller del av en annen tjenesteavtale) inngått mellom Partner og Kunde for levering av tjenester til Kunden samt alle dens tillegg;
1.1.2. Autentisering er utførelsen av Operasjoner som gjør det mulig å identifisere Kortholder og/eller fastslå gyldigheten til Kortet utstedt til Kortholder;
1.1.3. Konto betyr en virtuell konto ført i Wallesters system i Kundens navn for å levere tjenester under denne Avtalen;
1.1.4. Autentiseringsmidler betyr informasjon, objekter, attributter eller andre midler som gjør det mulig for Kortholder å autentisere seg, bevise Kortets gyldighet eller autorisere Operasjoner (for eksempel engangskode, PIN-kode eller CVV-kode);
1.1.5. Autorisasjon betyr prosessen med å gi Kortholder tillatelse til å gjøre noe eller få tilgang til noe;
1.1.6. Tilgjengelige midler betyr beløpet som er tilgjengelig på saldoen for Operasjoner;
1.1.7. Kort betyr et betalingsinstrument som benytter Visa-nettverket, utstedt av Wallester, og som Kortholder kan bruke til å utføre Operasjoner. Kortet kan være et Chip&PIN-kort eller et Virtuelt kort;
1.1.8. Kortdata inkluderer Kortholders navn, kortnummer, gyldighetsperiode og sikkerhetsfunksjon (for eksempel CVV-kode) til Kortet;
1.1.9. Kortholder betyr en person som oppfyller Wallesters krav og er autorisert av Kunden til å bruke Kortet på vegne av Kunden. Kunden er ansvarlig for enhver Operasjon Kortholder utfører med Kortet;
1.1.10. Chip&PIN-kort betyr et fysisk Kort med elektronisk chip, som krever PIN-kode som autorisasjonsmiddel og har NFC-funksjon. Kortet kan være laget av plast, finér, metall eller annet egnet materiale;
1.1.11. Kunde betyr en kunde av Partner som Partner har inngått Avtale med;
1.1.12. Digital lommebok er en tjeneste levert av en tredjepart (f.eks. Apple Pay, Android Pay, Samsung Pay) som tillater bruk av Kortet der digital lommebok aksepteres;
1.1.13. Ufravikelige normer er lovbestemmelser som ikke kan fravikes ved avtale til fordel for Wallester;
1.1.14. NFC (Near Field Communication) betyr teknologi som muliggjør kontaktløs datautveksling på korte avstander;
1.1.15. Operasjon betyr bruk av Kortet i en Terminal for å betale varer og/eller tjenester, innhente informasjon, og/eller ta ut kontanter (dersom dette støttes), eller bruk av Kortet til netthandel;
1.1.16. Partner betyr Wallesters kontraktspartner;
1.1.17. Partners nettside betyr en nettside driftet og forvaltet av Partner for å tilby tjenester til Kunde og/eller Kortholder;
1.1.18. Partners applikasjon betyr en app driftet og forvaltet av Partner for å tilby tjenester til Kunde og/eller Kortholder;
1.1.19. Betalingskortvilkår og -betingelser betyr dette dokumentet, som fastsetter rettigheter og plikter mellom Wallester, Kunden og/eller Kortholder;
1.1.20. Sterk autentisering betyr autentisering basert på minst to elementer i kategoriene: kunnskap (noe kun Kortholder vet), besittelse (noe kun Kortholder har) eller egenskap (noe unikt ved Kortholder), som er uavhengige av hverandre;
1.1.21. Terminal betyr minibank, betalingsterminal eller annet system (inkludert online) hvor Kortholder kan utføre Operasjoner med Kortet;
1.1.22. Virtuelt kort betyr et Kort som kun består av digitale Kortdata, tilgjengelig online og uten fysisk form;
1.1.23. Visa betyr den internasjonale kortorganisasjonen Visa Europe Ltd;
1.1.24. Wallester betyr Wallester AS, (registreringsnummer 11812882), betalingstjenesteleverandør, registrert på Ahtri tn 6, 10151 Tallinn, Estland, med lisens nr. 4.1-1/224 fra Estlands Finanstilsyn.
2. KONTOEN
2.1 Kontoen åpnes i Kundens navn i Wallesters system.
2.2 Kontoen er en teknisk konto for å muliggjøre bruk av Kortet og utførelse av Operasjoner. Kontoen er ikke en bankkonto.
2.3 Kunden kan sette inn midler på Kontoen gjennom tilgjengelige innskuddsmekanismer.
2.4 Midlene på Kontoen tilhører Kunden. Wallester fører regnskap over midlene og saldo.
2.5 Wallester kan fastsette grenser for bruk av Kontoen i tråd med gjeldende lovverk eller risikostyring.
3. BRUK AV KORTET
3.1 Kortet kan brukes av Kortholder innenfor rammen av Tilgjengelige midler.
3.2 Kortet kan brukes i alle Terminaler og butikker som aksepterer Visa-kort.
3.3 Kortet kan brukes både i fysiske butikker (Chip & PIN eller NFC) og online (ved bruk av Kortdata).
3.4 Virtuelle kort kan kun brukes til netthandel og digitale betalinger.
3.5 Kortet kan knyttes til digitale lommebøker dersom denne funksjonaliteten støttes.
3.6 Kortet kan ikke brukes til ulovlige formål, inkludert hvitvasking, gambling (hvis forbudt), eller kjøp av andre gavekort hvis dette er ekskludert.
4. SIKKERHETSKRAV
4.1 Kortholder skal oppbevare Kort, Kortdata og autentiseringsmidler sikkert.
4.2 PIN-kode og autentiseringsmidler skal ikke deles med andre eller oppbevares sammen med Kortet.
4.3 Tap, tyveri eller mistanke om misbruk skal umiddelbart meldes til Wallester eller Partner.
4.4 Dersom kortet misbrukes før varsling, kan Kunden holdes ansvarlig inntil et beløp fastsatt i lov, med mindre det foreligger grov uaktsomhet eller forsett.
4.5 Etter at tap er meldt, blokkeres Kortet og nytt Kort kan utstedes.
5. AUTORISASJON AV OPERASJONER
5.1 Operasjoner anses som autorisert når Kortholder:
a) taster inn PIN,
b) bruker autentiseringsmidler,
c) bekrefter betaling via digital lommebok, eller
d) oppgir Kortdata på en nettside og eventuelt bekrefter med engangskode.
5.2 Autoriserte Operasjoner er bindende for Kunden.
5.3 Når en Operasjon er autorisert, kan den ikke trekkes tilbake, med mindre det gjelder en situasjon definert i lov (f.eks. belastning av feil beløp).
5.4 Kortholder anses å ha samtykket når en av autentiseringsmetodene er brukt korrekt.
6. GJENNOMFØRING AV OPERASJONER
6.1 En Operasjon gjennomføres dersom Tilgjengelige midler er tilstrekkelige.
6.2 Dersom saldo ikke dekker beløpet, kan Operasjonen avvises.
6.3 Beløpet for en Operasjon reserveres umiddelbart på Kontoen.
6.4 Den endelige belastningen skjer når Wallester mottar transaksjonsdata fra forhandlerens bank.
6.5 Wallester er ikke ansvarlig for forsinkelser eller avvisning som skyldes tredjepart.
7. GEBYRER OG KOSTNADER
7.1 Gebyrer knyttet til Kort og Konto fremgår av prisliste fastsatt av Partner og/eller Wallester.
7.2 Gebyrer trekkes direkte fra Kontoen.
7.3 Dersom saldo ikke dekker gebyrer, kan Kortet sperres inntil innbetaling skjer.
8. ANSVAR
8.1 Kunden er ansvarlig for bruk av Kortet innenfor de regler som gjelder.
8.2 Wallester er ikke ansvarlig for indirekte tap, inkludert tap av fortjeneste, med mindre annet følger av ufravikelig lov.
8.3 Kunden er ansvarlig for misbruk dersom Kortholder har opptrådt grovt uaktsomt eller med forsett.
8.4 Wallester er ansvarlig for uautoriserte transaksjoner dersom Kunden eller Kortholder har fulgt alle sikkerhetskrav og varslet omgående.
9. VARIGHET OG OPPSIGELSE
9.1 Avtalen gjelder fra Kortet er utstedt og så lenge Kortet er aktivt.
9.2 Kunden kan si opp avtalen skriftlig med én måneds varsel.
9.3 Wallester kan si opp avtalen med to måneders varsel.
9.4 Begge parter kan si opp umiddelbart ved vesentlig mislighold, svindel eller ulovlig bruk.
9.5 Ved oppsigelse skal alle utestående gebyrer og kostnader dekkes.
10. BEGRENSNINGER OG SUSPENSJON
10.1 Wallester kan blokkere Kort eller Konto dersom:
a) sikkerhet er truet,
b) mistanke om uautorisert eller svindelaktig bruk foreligger,
c) lov eller regulering krever det.
10.2 Kunden varsles så snart det er mulig, med mindre lov forbyr dette.
11. PERSONVERN
11.1 Wallester behandler personopplysninger i samsvar med GDPR og gjeldende personvernlovgivning.
11.2 Data brukes til å levere tjenester, forebygge svindel og oppfylle regulatoriske krav.
11.3 Kunden har rett til innsyn, retting og sletting i henhold til lov.
11.4 Informasjon kan deles med Visa, banker og regulatoriske myndigheter der dette er nødvendig.
12. SLUTTBESTEMMELSER
12.1 Disse vilkårene reguleres av estisk lov, med mindre annet følger av ufravikelige normer.
12.2 Tvister skal først forsøkes løst i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, avgjøres tvisten av kompetent estisk domstol, med mindre annet følger av ufravikelige forbrukerrettigheter i kundens hjemland.
12.3 Dersom en bestemmelse i disse vilkår viser seg å være ugyldig, påvirker ikke dette gyldigheten av de øvrige bestemmelsene.
12.4 Disse vilkår kan oppdateres av Wallester med minst to måneders varsel, i tråd med gjeldende regelverk.
12.5. Tilsyn med Wallesters virksomhet føres av Estlands Finanstilsyn (Finantsinspektsioon), adresse: Sakala 4, 15030 Tallinn, telefon: +372 66 80 500, e-post: info@fi.ee, nettsted: www.fi.ee.